A Gitr
A gitr egy nyolcas alak, hat hros pengets hangszer 9-10 cm-es kvval, lapos htlappal, lapos tetvel, rajta kerek hanglyukkal. Hrjai a keresztpnt (lb) s az enyhn htratrt kulcsszekrny kztt vannak kifesztve, az rintkkel (bundokkal) elltott nyak fltt. A hrokat csavarszerkezettel hangoljk (E A d g h e, oktvval magasabban rva). Neve a kithara (hthros lraszer hangszer volt) szbl ered, amivel azonban semmi trgyi sszefggse nincs.
A hangszerek tbbflekppen osztlyozhatk. A ma leggyakrabban hasznlatos osztlyzs a rezg elemek szerint idiofon, chordofon, membranofon, s aerofon hangszereket klnbztet meg. A chordofon hangszereknl elsdlegesen valamely egydimenzisan fesztett szilrd test jn rezgsbe. Ebbe a csoportba a hroshangszerek sorolhatk. Ezek tbbnyire pengetssel vagy vonval szlaltathatk meg. A chordofon pengets hangszer hrjait ujjal vagy pengetvel (plektrummal) hozhatjuk rezgsbe. Az pts mdja szerint a chordofon hangszerek tovbbi ngy csoportra oszthatk. Az egyszer chordofon hangszerekre, s az sszetett chordofon hangszereken bell hrom csoportra. Az elsben a hangszertesthez nyak jrul, amelyen a hrok lefoghatk, vagyis megrvidthetk. Ide tartoznak a vonsok, s a lant- vagy gitrszer pengetsk, gy a gitr is.
A gitr mg ma is a spanyolok jelkpe, trtnetileg nem alaptalanul. A hettita birodalombl, Mezopotmibl, s Egyiptombl hossznyak, karcsstott test lantflk brzolsai maradtak fenn. A hangszer Spanyolorszgba alihganem a fnciaiak vittk be. Eurpban legkorbban a XIII. sz.-tl itt mutathat ki, Cantigas de S. Marban, guitarra moresca s guitarra latina (vagy guitarra espanola) nven. A gitr korai s ksbbi formjban a karcsstott vagy nyolcas-vonal test s az elklnlt nyak kzs. A tetn a tovbbiakban ltalban kt flhold alak hangrs volt, a hrokat pedig alul rgztettk. A X.-XIII. sz.-i spanyol brzolsokon a kulcsszekrny lehetett lantszeren htratrt s sarlalak is. A fidula (Kzp-zsibl Eurpba tkerlt vons hangszer) npszerv vlsa utn a gitr tvette s mig megrizte a fidula kulcstart lapjt, ells vagy htuls lls hangolkulcsokkal, de egszem a XVI. sz. elejig elfordulnak mg htratrt vagy sarlalak kulcsszekrnyek s oldallls hangolkulcsok. Eleinte ngy rintje volt, s idvel a lanttl is tvett bizonyos jellegzetessgeket. A kzpen elhelyezked rozetts hanglyukat, a hrok hrlbon val rgztst s ngyhros illetve ngy hrpros elrendezst (4x2 hr), klnbz hangolsokban, tbbek kztt cc1 ff aa d1d1; FF cc ee aa; valamint a XIII.- XIV. sz.-ban a blbl kszlt hrokat. Angliban a gitr klnleges kzpkori formja a gittern, amelyet a XVII. sz.-ban a spanyol gitr vltott fel. rsmdja sokig azonos volt a lanttabulatrval. Eredetileg Quipic volt a neve. Egy arab hangszer, amely Spanyolorszgon keresztl rkezett Eurpba; a XIV. sz.-tl fordult el. Lapos, krteformj, egy darab fbl kivjt kis korpusza kzvetlenl folytatdik az rintk nlkli nyakban, kulcsszekrnye sarl-alak, hangolkulcsai oldals llsak, hrjai alul rgztettek. Elgg ormtlan hangszer volt, rezonancija csekly. Ksbb fokozatosan a lanthoz hasonult. A XVI. sz.-ban meglehetsen szabvnyoss vlt, korpuszt kvs ptsmddal ksztettk, htlapja rendszerint lapos volt, de elfordult dombor is. Kzpen a karcssts mg nem volt tl szembetl. Rozettja ltalban centrlis elhelyezkeds volt, hrjai a lantihoz hasonlan hrlbon rgztettek voltak. rinti blbl, esetenknt fbl, csontbl, vagy fmbl kszltek. Ha a hrszm pros volt, vagyis minden hr ketts volt, akkor a hangolkulcsok a kulcstart lap kt oldaln helyezkedtek el, ha pedig pratlan volt, akkor egy hangolkulcs fell, a lap kzepn volt. Kimondottan mkedvel hangszernek szmtott. Nmetorszgban kevsb volt kedvelt. 1619-ben Praetorius Quinternnak vagy Chiternnak nevezi, ngy vagy t hrral. Valamennyi szerz, aki a korban gitrtabulatrkat rt, a kvetkez hangolst adja meg: CC FF AA dd. Ilyen gitrokat a fennmaradt pldnyok tansga szerint alkalmanknt egszen a XVII. sz. kzepig hasznltak, legalbbis Franciaorszgban. Gaspar Sanz gitriskolja (1697) szerint a XVI. sz. utols harmadban Vicente Espinel szerelt egy tdik hrprt is a hangszerre. Az j hrpr lefel bvtette a hangszer terjedelmt. Elfordult az is, hogy az sszes hrt egy egsz hanggal flfel transzponltk. Hangolsa tbbek kztt Aa dd1 gg hh e1 volt. Egszen a XVIII. sz. vgig ez maradt az thrpros gitr szoksos hangolsa. A XVI. sz. a hangszeres zene nllsulsnak korszaka. A kompozcikat mr kzvetlenl valamely meghatrozott hangszerre vagy hangszeregyttesre terveztk. Ltrejttek az egyes hangszereknek megfelel sajtos lejegyzsi mdok, a tabulatrk, amelyek ltalban nem a megszlaltatand hang magassgt. hanem a kvnt fogst jellik. Klnsen fontosak voltak a pengets, mindenek eltt a nyakkal elltott hangszerek tabulatri. Ezekre a XVI. sz. folyamn ngytabulatra- rendszer jtt ltre, amelyeket keletkezsk helyrl nmet, olasz, spanyol, s francia tabulatrnak neveznk. Ezek kzl a nmet hamar el is tnt, nem volt megfelel. A msik hrom mindig volnalredszerre rott, a vonalak szma a hrok szmnak felel meg. A spanyol s a francia tabulatrkban a legmagasabb hrt a legfels vonal, a legmlyebb hrt a legals vonal brzolja, az olasz tabulatrban viszont (a hangszer tartsnak megfelelen) a legmagasabb hrnak a legals, a legmlyebb hrnak pedig a legfels vonal felel meg. A spanyol s az olasz tabulatrk jelei szmok, a francii pedig betk. A XVI. sz.-ban ngyfle egyttes-tpus ltezett, ezek kzl az elst pengetsk - tbbek kztt gitr - , vonsok, furulyk, s ajaksp orgonk alkottk, olykor halk cinkekkel s fuvolkkal. A gitrral rokon vihuela mvszi irodalmnak XVI. sz. vgi hanyatlsval a XVII. sz.-ban felvirgzott a gitr npiesebb irodalma. Az egyszlam jtk mellett kialakult az akkordjtk. A tabulatrkban fennmaradtak tbbek kztt air de courok, romncok, seguidillk, npdalok s tncok. A gitr kzkedveltt vlt, mind a np krben, mind a vrosi trsaszenben. Fleg Itliban, de Spanyolorszgban s Franciaorszgban is sok gitrm jelent meg, olyan fogs-rssal, amely a hangszer mkedvel jellegre mutat. A XVII. sz. kzepig Franciaorszgban mg elfordultak ngy-hrpros gitrok, a hrok szma azonban ltalban t volt, a hangszer legfels hrja nha lantszeren magban llt. Korpusza vltozatlanul kvs pts, ktoldalt karcsstott volt, kzpen rozettval. Hangolkulcsai hts llsak voltak, blhrjai a lbnl voltak rgztve. A XVIII. sz. elejig mg lehetett dombor a htlapja, ezeknl a hangszereknl a kva nem volt tl magas. Az utols ilyen hangszerek Joachim Tielke mhelybl valk, 1719-bl. t hrprbl ll hrozatt Spanyolorszgban, Franciaorszgban, s Itliban 1770 tjn, a nmet alfldn krlbell kt vtizeddel ksbb vltotta fel a hathros, szimpla hrozat. A hangszer a XIX. sz. els felben mg kisebb s elegnsabb volt, mint a szzad msodik feltl napjainkig. A gitr kzkedveltsgt korpusznak sok fantziads formavltozata is mutatja. Ksztettek lant-, ciszter-, s pajzs-formj gitrokat is; a klasszicizmus jegyben a gitr korpuszra kt szarvat s azokat a kulcsszekrnnyel sszekt keresztlcet illesztettek, ezt lragitrnak neveztk. A bcsi Johann Georg Staufer llthat nyak, a berlini Anton Bachmann pedig billentys gitrt ksztett. Nha a gitr is kapott msodik kulcsszekrnyt, a foglap mellett fut basszushrokhoz. Georg Staufer „guitarre d’amour” nven, Peter Teufelsdorfer „vonsgitr” nven cselltartsban jtszott hathros vonsgitrt ksztett, 1823-ban, amely bizonyos dolgokban a csellra is hasonltott. Pr vvel ksbb Vincenz Schuster iskolt rt a hangszerre, amelyben girrcsellnak nevezte. Schubert 1824-ben zongoraksretes szontt rt a hangszerre, amelyet „arpeggione”-nak nevezett. 1860 krl Antonio de Torres Jurado, spanyol hangszerkszt, a granadai Jos Pernas tantvnya, fontos szerkezeti vltozsokat eszkzlt a gitron. Mdostotta a hangszer mretarnyait, de fejlesztsi trekvsei elssorban a hanger nvelsre irnyultak. Ezt a ht megerstsvel rte el, s azzal, hogy a hrok hosszt 65 cm-re nvelte, ami ma is mrtkad hosszsg. A ht als oldaln fadcokat helyezett el legyezalakban, ami a rezgsek terjeddt segtette s erstette a hangot. Ezek az jtsok valamint Trrega gitrmvsz tkletes technikja egytt alapozta meg a gitrkszts s a gitrjatk spanyol iskoljt. A klasszikus vagy spanyol gitr ezek ta keveset vltozott, napjainkban viszont a szrakoztatzenben klnfle formkat lt. Divatos hangszerr Nmetorszgban csak a XIX sz. elejn vlt, mindenekeltt Bcsben (S. Molitor, M. Guiliani, Legnani, Matiegka, Call, Mertz) s Oroszorszgban (Szihra, Viszockij), valamint Prizsban (Carulli, Agnado, Carcassi) s Londonban (So, C. Schulz). 1900 utn fleg az ifjsg krben lett kedvelt mkedvel hangszer. A jazzben ksrhangszerknt s szlhangszerknt is rszben kiszortotta a bendzst. Kb. 1940 ta terjedt el a jazzben s a szrakoztatzenben az elektromos ersts, asszimetrikus alak ritmus- vagy elektromos gitr, melyen tbbnyire pengetvel jtszanak.
A klasszikus gitr j mvszi jelentsgre tett szert, olyan mvszek ltal, mint A. Segovia, N. Yepes. J. Bream s S. Behrend. A hangszer irodalmnak gerince a XVI.-XIX. sz. olasz gitrzenje (M. de Barberiis 1549, G. A. Colonna, A. Trombetti) Az els gitrdarabokat (para Guitarra) ngyhros hangszerre rtk, A. Mudarra s Miguel de Fuenllana (1554) vihuela-tabulatra nyomtatvnyaiban tallhatk. Melchior de Barberiis 1549-es lanttabulatrjban egy hthros gitrra (3x2+1 hrra, azaz ngy hrcsoportra) rott fantzit is tallunk. 1551 s 1555 kztt Adrien Le Roy s Robert Ballard megjelentetett t gitr-tabulatrt, melyek szintn mind ngy hrpros gitrra rdtak. Az els t-hrpros gitrra rott tabulatrt 1586-ban Spanyolorszgban jelentette meg Leonardo de San Martino. Az els szlgitr kiadvnyt Joan Carlos Amat jelentette meg (Guitarra Espanola … , Barcelona 1596). A continuo-korszakban megjelent rsok: Spanyolorszgban Grancisco Guerau tabulatrja (1694) s Gaspar Sanz gitriskolja (1697), Itliban Antonio Carbonchi (1640), Carlo Calvi (1646), s Domenico Pellegrini (1650), Franciaorszgban Henri Grenerin (1680), Nmetorszgban Johann Caspar von Dremberg (1652) tabulatrja jelent meg. Valamint Jacob Kremberg emlti a gitrt rii ksrsnek egyik lehetsgeknt. A legjelentsebb spanyol s portugl gitrkomponistk: Luis de Brice?o (1627), Velasco, Sanz, Ruiz de Ribayaz, Antonio Abreu, a XIX. sz.-ban So s Trrega, a XX. sz.-ban de Falla, Turina s Rodrigo. A gitr kamarazeneszerzi tbbek kztt Boccherini, M. Guiliani s Paganini, aki gitrvirtuz is volt.
A htslls hangolkulcsokat a ma is ismert fogaskerk mechanizmus vltotta fl, ahol a hrok a csavarmechanikval a kulcsszekrnyre erstett kulcsokhoz vannak erstve, a hrok feszessgt a kulcs ltal megforgatott fogaskerekek szablyozzk. A legtbb modern gitr kulcsszekrnye ilyen. A spanyol gitrt fenyfbl ksztik, a htlapot s a kvt ma mr nha falemezbl, a knnyebb megmvelhetsg rdekben. Szmos klnbz nagysg s hangols vltozata van: terc- s quintgitr, basszusgitr, portugl machete, ukulele, venturina, chitarrina, guitarrillo, lragitr, guitare d'amour (arpeggione). Az ukulelnek ngy blhrja van, s teste teljes egszben fbl kszl.
Br a legtbb korai pengethangszer vagy eltnt, vagy npi hangszerr lett, a gitr mg ma is a legkedveltebb pengets hangszer, a vilg majdnem minden tjn nagy npszersgnek rvend. Ezt taln annak ksznheti, hogy jl hordozhat, s ez tbbfle zenei kifejezsformra teszi alkalmass: szljtkra, nek- s hangszerksretre. Htrnya taln csak annyi, hogy zenekari hangzs kialaktsra nem alkalmas.
|